'Ολες οι νέες αλλαγές του υπουργείου
Ξεκίνησαν από το υπουργείο Παιδείας οι διαδικασίες για την προετοιμασία των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Η πιο πρόσφατη νέα υπηρεσία που εγκαινιάζεται είναι αυτή της προετοιμασίας των μαθητών της γ΄τάξης του λυκείου με "ψηφιακά βοηθήματα", που στοχεύουν να προσφέρουν έναν συμπληρωματικό, ευέλικτο και σύγχρονο τρόπο πρόσβασης των μαθητών σε χρήσιμο υποβοηθητικό υλικό αποκλειστικά για τις ανάγκες της προετοιμασίας τους ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων. Η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη σε..... όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Υπάρχουν, όμως, κι άλλες αλλαγές, που προωθούνται για εφαρμογή φέτος, τρία χρόνια πριν τη ριζική αλλαγή του συστήματος πρόσβασης σε Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα.
Το βασικό στοιχείο είναι ότι από φέτος αναμένεται μείωση του αριθμού εισακτέων, ή τουλάχιστον περισσότερη ορθολογική κατανομή των θέσεων, προκειμένου οι εισακτέοι να προσαρμοστούν όσο αυτό είναι δυνατόν στις απαιτήσεις των ίδιων των ιδρυμάτων. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ εισηγούνται κάθε χρόνο συγκεκριμένους αριθμούς εισακτέων, χωρίς όμως αυτοί να γίνονται αποδεκτοί από το Υπουργείο Παιδείας, που κατά κανόνα, τα τελευταία χρόνια, υιοθετούσε μεγαλύτερους αριθμούς από εκείνους που πρότειναν τα ιδρύματα. Αν υπολογισθεί ότι στα περισσότερα Πανεπιστήμια και κυρίως στα κεντρικά Τεχνολογικά Ιδρύματα οι αριθμοί εισακτέων αυξάνονταν, λόγω και των μετεγγραφών, αντιλαμβάνεται κανείς την "ασφυξία" στην οποία περιέρχονται κάθε χρόνο τα Ιδρύματα, που δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν τους τελικούς αριθμούς εισακτέων.
Όπως λένε στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, φέτος "θα προσεγγίσουμε τις προτάσεις των ιδρυμάτων και έτσι δεν αποκλείεται να μειωθούν οι αριθμοί εισακτέων τουλάχιστον κατά 5.000-6.000. Οι μειώσεις, όπως είναι φυσικό, θα γίνουν κυρίως στα τμήματα εκείνα που δεν φαίνεται να προσελκύουν τους νέους".
Ιδιαίτερα στα ΤΕΙ των μεγάλων πόλεων, οι πρόεδροί τους έχουν ήδη διαμηνύσει στο υπουργείο ότι είναι σε τέτοιο αδιέξοδο, που το καλύτερο θα ήταν να μην είχαν ούτε έναν επιπλέον σπουδαστή.
Οι πρόεδροι, αλλά και οι πρυτάνεις, σημειώνουν ότι φέτος έχουν έναν ακόμη λόγο να ζητήσουν λιγότερους φοιτητές και σπουδαστές. Είναι η οικονομική κρίση και η περικοπή κονδυλίων, που δεν επιτρέπουν ακόμη και να πληρωθούν συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί των ιδρυμάτων.
Σημειώνεται, πάντως, ότι από πέρσι έχουν δρομολογηθεί οι συνθήκες μείωσης των εισακτέων, καθώς τουλάχιστον 5.000 θέσεις έμειναν κενές, ενώ χιλιάδες σπουδαστές, ακόμη και φοιτητές, δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, κυρίως επειδή δεν τους ενδιαφέρει το αντικείμενο.
Ωστόσο, η μείωση του αριθμού των εισακτέων δεν είναι η μόνη αλλαγή στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.
Οι αλλαγές, που περιμένουν στο μηχανογραφικό δελτίο τούς υποψηφίους έχουν ως εξής :
- Το Τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων θα διαγραφεί από το 2ο επιστημονικό πεδίο και θα παραμείνει μόνο στο 4ο.
- Τα Τμήματα ΤΕΙ Ζωικής Παραγωγής Δυτικής Μακεδονίας (με έδρα τη Φλώρινα), Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Ηπείρου (με έδρα την Άρτα) θα παραμείνουν στο 2ο επιστημονικό πεδίο, θα διαγραφούν από το 4ο και θα ενταχθούν και στο 3ο πεδίο.
-Το Κοινό Στρατολογικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων μετονομάσθηκε σε Κοινό Σώμα: "Στρατολογικό - Στρατιωτικών Νομικών Συμβούλων (ΣΣΝΣ).
Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά δεν θα λειτουργήσει η Στρατιωτική Σχολή Ιπταμένων Ραδιοναυτίλων.
Η οικονομική κρίση, πάντως, επιβάλλει "οικονομίες" και στη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων.
Φέτος θα υπάρχουν μεγαλύτερες αίθουσες, αλλά λιγότερα εξεταστικά κέντρα και λιγότεροι επιτηρητές, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Παιδείας, κάθε εξεταστικό κέντρο κοστίζει τουλάχιστον 3.500 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των αμοιβών των εκπαιδευτικών.
Υπενθυμίζεται ότι από το ακαδημαϊκό έτος 2010-11 έχει καταργηθεί το βαθμολογικό κριτήριο της βάσης για τη συμμετοχή υποψηφίου στις διαδικασίες επιλογής Πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, ΑΣΠΑΙΤΕ, Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης και Τουριστικών Επαγγελμάτων. Για τη συμμετοχή υποψηφίου στις διαδικασίες επιλογής για τα τμήματα, για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα παραμένει ως προϋπόθεση η επιτυχία βαθμού στο ειδικό μάθημα ίσου με το μισό τουλάχιστον του μέγιστου δυνατού. Αν απαιτείται εξέταση σε δύο ειδικά μαθήματα, η προϋπόθεση αυτή ισχύει χωριστά για το καθένα από τα εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα.
Οι εγκύκλιοι του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την εξέταση των ξένων γλωσσών, που ανήκουν στην κατηγορία του ειδικού μαθήματος, έχουν ιδιαίτερη σημασία. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε στον καθηγητή - ερευνητή, Χρ. Κάτσικα, για την "αποκωδικοποίηση" των σημείων, που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι.
Προσοχή στην εξέταση των ξένων γλωσσών
Δίδονται στους υποψήφιους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων και 8-10 ερωτήσεις επί του κειμένου. Η κατανόηση γραπτού λόγου βαθμολογείται με 30 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, μονάδες που κατανέμονται στην κάθε ερώτηση με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Ειδικών Μαθημάτων.
Στη γλωσσική επίγνωση δίδονται τρεις δραστηριότητες - ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο στην κάθε περίσταση. Οι δραστηριότητες - ασκήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γλωσσική επίγνωση δεν προέρχονται υποχρεωτικά από το κείμενο της εξέτασης. Η γλωσσική επίγνωση βαθμολογείται με 30 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, μονάδες που κατανέμονται ισότιμα σε κάθε ερώτηση.
Για την παραγωγή γραπτού λόγου, δίδεται στους υποψήφιους ένα θέμα και τους ζητείται να συντάξουν κείμενο 180-200 λέξεων στην ξένη γλώσσα, στην οποία εξετάζονται. Η παραγωγή του γραπτού λόγου βαθμολογείται με 40 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα.
Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέξουν ακόμη και τα εξής στοιχεία: Όποιος δηλώσει ότι θα εξεταστεί με κοινά, σε εθνικό επίπεδο, θέματα, στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, οφείλει να δηλώσει υποχρεωτικά ως δεύτερο μάθημα γενικής παιδείας τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής. Ουδείς εκ των υποψηφίων μπορεί να δηλώσει το 5ο επιστημονικό πεδίο αν δεν έχει εξεταστεί, ή δεν έχει δηλώσει ότι θα εξεταστεί σε εθνικό επίπεδο στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου αυτού. Επίσης, για πρώτη φορά, οι κάτοχοι βεβαίωσης πρόσβασης ημερήσιου Γενικού Λυκείου που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για το 10% των θέσεων εισακτέων διατηρούν αυτό το δικαίωμα για μόνο 2 χρόνια μετά την τελευταία εξέτασή τους. Για φέτος έχουν δικαίωμα να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο για το 10% των θέσεων εισακτέων όσοι έχουν αποκτήσει βεβαίωση πρόσβασης το 2009 και το 2008.
"Αυτή η αλλαγή είναι πολύ πιθανόν να μειώσει τον αριθμό των υποψηφίων της κατηγορίας του 10% και να χαμηλώσει τις βάσεις εισαγωγής στις περισσότερες σχολές", τονίζει ο κ. Κάτσικας.
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι για υποψηφίους με διάφορες παθήσεις έχει αυξηθεί το ποσοστό των εισακτέων από 3% σε 5% και επεκτείνεται και σε άλλες σοβαρές περιπτώσεις. Επίσης, από φέτος αυξάνεται κατά 10.000 ευρώ το όριο του οικογενειακού εισοδήματος για τους φοιτητές και σπουδαστές, που δικαιούνται μετεγγραφή. Σημειώνεται το γεγονός ότι το υπουργείο προχώρησε φέτος και στην έκδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αρκετών τμημάτων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ που θα πρέπει να λάβουν υπ΄ όψιν τους οι υποψήφιοι και ενδεχομένως να τα προτιμήσουν, αφού πλέον θα έχουν καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ
Υπάρχουν, όμως, κι άλλες αλλαγές, που προωθούνται για εφαρμογή φέτος, τρία χρόνια πριν τη ριζική αλλαγή του συστήματος πρόσβασης σε Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα.
Το βασικό στοιχείο είναι ότι από φέτος αναμένεται μείωση του αριθμού εισακτέων, ή τουλάχιστον περισσότερη ορθολογική κατανομή των θέσεων, προκειμένου οι εισακτέοι να προσαρμοστούν όσο αυτό είναι δυνατόν στις απαιτήσεις των ίδιων των ιδρυμάτων. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ εισηγούνται κάθε χρόνο συγκεκριμένους αριθμούς εισακτέων, χωρίς όμως αυτοί να γίνονται αποδεκτοί από το Υπουργείο Παιδείας, που κατά κανόνα, τα τελευταία χρόνια, υιοθετούσε μεγαλύτερους αριθμούς από εκείνους που πρότειναν τα ιδρύματα. Αν υπολογισθεί ότι στα περισσότερα Πανεπιστήμια και κυρίως στα κεντρικά Τεχνολογικά Ιδρύματα οι αριθμοί εισακτέων αυξάνονταν, λόγω και των μετεγγραφών, αντιλαμβάνεται κανείς την "ασφυξία" στην οποία περιέρχονται κάθε χρόνο τα Ιδρύματα, που δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν τους τελικούς αριθμούς εισακτέων.
Όπως λένε στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, φέτος "θα προσεγγίσουμε τις προτάσεις των ιδρυμάτων και έτσι δεν αποκλείεται να μειωθούν οι αριθμοί εισακτέων τουλάχιστον κατά 5.000-6.000. Οι μειώσεις, όπως είναι φυσικό, θα γίνουν κυρίως στα τμήματα εκείνα που δεν φαίνεται να προσελκύουν τους νέους".
Ιδιαίτερα στα ΤΕΙ των μεγάλων πόλεων, οι πρόεδροί τους έχουν ήδη διαμηνύσει στο υπουργείο ότι είναι σε τέτοιο αδιέξοδο, που το καλύτερο θα ήταν να μην είχαν ούτε έναν επιπλέον σπουδαστή.
Οι πρόεδροι, αλλά και οι πρυτάνεις, σημειώνουν ότι φέτος έχουν έναν ακόμη λόγο να ζητήσουν λιγότερους φοιτητές και σπουδαστές. Είναι η οικονομική κρίση και η περικοπή κονδυλίων, που δεν επιτρέπουν ακόμη και να πληρωθούν συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί των ιδρυμάτων.
Σημειώνεται, πάντως, ότι από πέρσι έχουν δρομολογηθεί οι συνθήκες μείωσης των εισακτέων, καθώς τουλάχιστον 5.000 θέσεις έμειναν κενές, ενώ χιλιάδες σπουδαστές, ακόμη και φοιτητές, δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, κυρίως επειδή δεν τους ενδιαφέρει το αντικείμενο.
Ωστόσο, η μείωση του αριθμού των εισακτέων δεν είναι η μόνη αλλαγή στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.
Οι αλλαγές, που περιμένουν στο μηχανογραφικό δελτίο τούς υποψηφίους έχουν ως εξής :
- Το Τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων θα διαγραφεί από το 2ο επιστημονικό πεδίο και θα παραμείνει μόνο στο 4ο.
- Τα Τμήματα ΤΕΙ Ζωικής Παραγωγής Δυτικής Μακεδονίας (με έδρα τη Φλώρινα), Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Ηπείρου (με έδρα την Άρτα) θα παραμείνουν στο 2ο επιστημονικό πεδίο, θα διαγραφούν από το 4ο και θα ενταχθούν και στο 3ο πεδίο.
-Το Κοινό Στρατολογικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων μετονομάσθηκε σε Κοινό Σώμα: "Στρατολογικό - Στρατιωτικών Νομικών Συμβούλων (ΣΣΝΣ).
Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά δεν θα λειτουργήσει η Στρατιωτική Σχολή Ιπταμένων Ραδιοναυτίλων.
Η οικονομική κρίση, πάντως, επιβάλλει "οικονομίες" και στη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων.
Φέτος θα υπάρχουν μεγαλύτερες αίθουσες, αλλά λιγότερα εξεταστικά κέντρα και λιγότεροι επιτηρητές, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Παιδείας, κάθε εξεταστικό κέντρο κοστίζει τουλάχιστον 3.500 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των αμοιβών των εκπαιδευτικών.
Υπενθυμίζεται ότι από το ακαδημαϊκό έτος 2010-11 έχει καταργηθεί το βαθμολογικό κριτήριο της βάσης για τη συμμετοχή υποψηφίου στις διαδικασίες επιλογής Πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, ΑΣΠΑΙΤΕ, Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης και Τουριστικών Επαγγελμάτων. Για τη συμμετοχή υποψηφίου στις διαδικασίες επιλογής για τα τμήματα, για τα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα παραμένει ως προϋπόθεση η επιτυχία βαθμού στο ειδικό μάθημα ίσου με το μισό τουλάχιστον του μέγιστου δυνατού. Αν απαιτείται εξέταση σε δύο ειδικά μαθήματα, η προϋπόθεση αυτή ισχύει χωριστά για το καθένα από τα εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα.
Οι εγκύκλιοι του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την εξέταση των ξένων γλωσσών, που ανήκουν στην κατηγορία του ειδικού μαθήματος, έχουν ιδιαίτερη σημασία. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε στον καθηγητή - ερευνητή, Χρ. Κάτσικα, για την "αποκωδικοποίηση" των σημείων, που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι.
Προσοχή στην εξέταση των ξένων γλωσσών
Δίδονται στους υποψήφιους αυθεντικό κείμενο έκτασης περίπου 330-370 λέξεων και 8-10 ερωτήσεις επί του κειμένου. Η κατανόηση γραπτού λόγου βαθμολογείται με 30 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, μονάδες που κατανέμονται στην κάθε ερώτηση με απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Ειδικών Μαθημάτων.
Στη γλωσσική επίγνωση δίδονται τρεις δραστηριότητες - ασκήσεις με στόχο τον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο ορθό και κατάλληλο στην κάθε περίσταση. Οι δραστηριότητες - ασκήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γλωσσική επίγνωση δεν προέρχονται υποχρεωτικά από το κείμενο της εξέτασης. Η γλωσσική επίγνωση βαθμολογείται με 30 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα, μονάδες που κατανέμονται ισότιμα σε κάθε ερώτηση.
Για την παραγωγή γραπτού λόγου, δίδεται στους υποψήφιους ένα θέμα και τους ζητείται να συντάξουν κείμενο 180-200 λέξεων στην ξένη γλώσσα, στην οποία εξετάζονται. Η παραγωγή του γραπτού λόγου βαθμολογείται με 40 μονάδες στην 100βαθμη κλίμακα.
Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέξουν ακόμη και τα εξής στοιχεία: Όποιος δηλώσει ότι θα εξεταστεί με κοινά, σε εθνικό επίπεδο, θέματα, στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, οφείλει να δηλώσει υποχρεωτικά ως δεύτερο μάθημα γενικής παιδείας τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής. Ουδείς εκ των υποψηφίων μπορεί να δηλώσει το 5ο επιστημονικό πεδίο αν δεν έχει εξεταστεί, ή δεν έχει δηλώσει ότι θα εξεταστεί σε εθνικό επίπεδο στα δύο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου αυτού. Επίσης, για πρώτη φορά, οι κάτοχοι βεβαίωσης πρόσβασης ημερήσιου Γενικού Λυκείου που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για το 10% των θέσεων εισακτέων διατηρούν αυτό το δικαίωμα για μόνο 2 χρόνια μετά την τελευταία εξέτασή τους. Για φέτος έχουν δικαίωμα να καταθέσουν μηχανογραφικό δελτίο για το 10% των θέσεων εισακτέων όσοι έχουν αποκτήσει βεβαίωση πρόσβασης το 2009 και το 2008.
"Αυτή η αλλαγή είναι πολύ πιθανόν να μειώσει τον αριθμό των υποψηφίων της κατηγορίας του 10% και να χαμηλώσει τις βάσεις εισαγωγής στις περισσότερες σχολές", τονίζει ο κ. Κάτσικας.
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι για υποψηφίους με διάφορες παθήσεις έχει αυξηθεί το ποσοστό των εισακτέων από 3% σε 5% και επεκτείνεται και σε άλλες σοβαρές περιπτώσεις. Επίσης, από φέτος αυξάνεται κατά 10.000 ευρώ το όριο του οικογενειακού εισοδήματος για τους φοιτητές και σπουδαστές, που δικαιούνται μετεγγραφή. Σημειώνεται το γεγονός ότι το υπουργείο προχώρησε φέτος και στην έκδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αρκετών τμημάτων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ που θα πρέπει να λάβουν υπ΄ όψιν τους οι υποψήφιοι και ενδεχομένως να τα προτιμήσουν, αφού πλέον θα έχουν καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα.
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου