Σε αγώνα δρόμου έχει αποδοθεί το υπουργείο Εσωτερικών και οι νεοεκλεγμένες δημοτικές αρχές τις τελευταίες εβδομάδες με στόχο να κερδίσουν το μεγάλο στοίχημα του «Καλλικράτη».
Τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά, καθώς οι σχεδιασμοί του υπουργείου προβλέπουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο της εγκατάστασης των νέων αρχών και και της έναρξης ουσιαστικά εφαρμογής του «Καλλικράτη», όχι μόνο σε ένα μεγάλο βαθμό να έχει ομαλοποιηθεί η λειτουργία των νέων οργανισμών, αλλά και να έχουν τεθεί σε λειτουργία μια σειρά υπηρεσίες και δράσεις ώστε ο δημότης θα μπορεί να αντιληφθεί την αλλαγή, με περισσότερες και καλύτερες παρεχόμενες υπηρεσίες.
Δύσκολο το στοίχημα και το κάνει ακόμη δυσκολότερο η κακή οικονομική συγκυρία, καθώς οι δημοτικές αρχές θα πρέπει να ανασυντάξουν και να..... ανασχεδιάσουν τις δυνάμεις που ήδη διαθέτουν.
«Οδικός χάρτης»
Πολύτιμος βοηθός σε αυτήν την προσπάθεια είναι ο «Οδικός Χάρτης» που συνέταξε το υπουργείο σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης. Πρόκειται για έναν οδικό χάρτη απολύτως προσανατολισμένο στον πολίτη και στην καλύτερη εξυπηρέτησή του, καθώς από τους πρώτους μήνες λειτουργίας των νέων δήμων δίνει προτεραιότητα σε σχεδιασμό υπηρεσιών και δράσεων που όχι μόνο θα εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη συνέχιση της εξυπηρέτησης που παρείχαν οι παλιοί δήμοι, αλλά προβλέπει και νέες δραστηριότητες πολλές από τις οποίες παίρνουν υπόψη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Σε πρώτη φάση και με χρονικό ορίζοντα το πρώτο δίμηνο, μέχρι δηλαδή τα τέλη Φεβρουάριου, προβλέπεται η λειτουργική και διοικητική ολοκλήρωση της ενοποίησης των παλιών δήμων, με ενοποίηση μητρώων, υπηρεσιών, στοιχείων οικονομικής διαχείρισης, απογραφή περιουσιακών στοιχείων κ.ά. Επίσης, μέχρι τις 3 Ιανουαρίου θα έχει ολοκληρωθεί η στέγαση καταρχήν των υφιστάμενων υπηρεσιών, καθώς και αυτών που μεταφέρονται από τις νομαρχίες, με παρατάσεις μισθώσεων, νέες μισθώσεις και συστέγαση κάποιων υπηρεσιών - σε πρώτη φάση - με περιφέρειες.
Με ορίζοντα τον Ιούνιο του 2011 θα έχουν ολοκληρωθεί και όλες οι διαδικασίες για την κατάργηση και συγχώνευση Νομικών Προσώπων και Επιχειρήσεων των δήμων, καθώς και οι μετακινήσεις και μετατάξεις προσωπικού.
Το πρώτο δεκαήμερο
Από το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου δήμαρχοι και δημοτικά συμβούλια καλούνται να αποφασίσουν, να σχεδιάσουν και να θέσουν σε εφαρμογή:
- Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου θα πρέπει κάθε δήμος να διαθέτει την ιστοσελίδα του.
- Μέχρι τέλος Φεβρουαρίου θα πρέπει να έχει συγκροτηθεί η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης. Με πλειοψηφία των 2/3 των μελών του κάθε δημοτικού συμβουλίου συγκροτείται η επιτροπή που θα αριθμεί από 25 - 50 μέλη και θα είναι εκπρόσωποι φορέων, παραγωγικών οργανώσεων, συλλόγων, ενώ κατά το 1/3 των μελών θα είναι δημότες.
- Μέχρι τις 31 Μαρτίου, συγκροτείται στους τουριστικούς δήμους Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής.
- Το ίδιο διάστημα θα πρέπει να έχει συγκροτηθεί και το Συμβούλιο Ενταξης Μεταναστών.
- Στο τέλος Φεβρουαρίου θα έχει γίνει, με απόφαση των 2/3 των μελών του δημοτικού συμβουλίου, η επιλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη.
Στους πρώτους μήνες εγκατάστασης των νέων αρχών:
- Δημιουργία πενταψήφιας τηλεφωνικής γραμμής Δημότη. Στη γραμμή αυτή θα μπορούν να απευθύνονται οι δημότες και οι κάτοικοι της πόλης για κάθε ζήτημα καθημερινότητας που τους απασχολεί και αφορά τομείς ευθύνης του δήμου (από τις λακκούβες που πρέπει να κλείσουν, λαμπτήρες που έχουν καεί, εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα, ενημέρωση γα πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά).
- Δημιουργία Γραφείου Εθελοντισμού.
- Δημιουργία Γραφείου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, με στόχο την προώθηση δράσεων ευαισθητοποίησης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε κάθε δήμο -σε συνεργασία με το δήμο- για ευαίσθητα κοινωνικά θέματα. Στόχος οι τοπικές επιχειρήσεις να μπορούν να διαθέτουν προϊόντα για διανομή σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και κάθε είδους προσφορά που μπορούν να έχουν με βάση το αντικείμενό τους.
- Δημιουργία αποκεντρωμένου Ληξιαρχείου σε τοπικά μαιευτήρια για την άμεση αποστολή και παράδοση πιστοποιητικών και άλλων δημόσιων εγγράφων.
- Συνεργασία με τα περιφερειακά νοσοκομεία για ιατρικές παροχές.
- Συνταγογράφηση φαρμάκων από τα ΚΑΠΗ, με τη σύμπραξη ΚΑΠΗ - γιατρών ασφαλιστικών ταμείων.
- Σύσταση ταμείου αλληλεγγύης για τους άπορους πολίτες της πόλης, καθώς και η δημιουργία κοινωνικού παντοπωλείου και κοινωνικού φαρμακείου.
- Εντός του 2011 προβλέπεται και η σύσταση 1.000 e-ΚΕΠ, που θα εξασφαλίσουν την παροχή διοικητικών υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο κοντά στον πολίτη, ώστε να επιτευχθεί η άρση της απόστασης ανάμεσα σε αυτόν και τις κεντρικές διοικητικές υπηρεσίες.
Πλήθος αρμοδιοτήτων
Στις αρμοδιότητες των νέων δήμων εμπίπτει και ένα ακόμη πλήθος νέων αρμοδιοτήτων, η πλειοψηφία των οποίων αναμένεται ότι θα μπορούν να ασκηθούν από τον πρώτο χρόνο. Για παράδειγμα, στον τομέα πρόληψης και κοινωνικής μέριμνας, σχεδιάζεται η δημιουργία Δημοτικού Κέντρου Πρόληψης, με την αξιοποίηση εθελοντών γιατρών και νοσηλευτών, με χαμηλό κόστος για την παροχή δωρεάν ιατρικών ελέγχων (π.χ. προληπτικός οδοντιατρικός έλεγχος των μαθητών, εμβολιασμός εργαζομένων σε συνεργεία καθαριότητας, οργάνωση προγράμματος «κατ’ οίκον νοσηλεία» κ.ά.).
ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου