Προς:
-Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού
-Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας
ΘΕΜΑ: Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της Ειδικής Αγωγής
Σύμφωνα
με το Σύνταγμα, η πολιτεία έχει την υποχρέωση να κατοχυρώνει και να
διασφαλίζει τη διευκόλυνση, την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη,
καθώς και την ομαλή και αδιάλειπτη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην
κοινωνική, οικονομική, πολιτική, αλλά και εκπαιδευτική ζωή της χώρας.
Στο
πνεύμα αυτό, προβλέφθηκε, ως...
αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και
δωρεάν δημόσιας παιδείας, η παροχή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
(Ε.Α.Ε) των μαθητών με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες. Το κράτος υποχρεούται να παρέχει Ε.Α.Ε σε σχολεία Προσχολικής,
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στις
σχετικές διατάξεις νομοσχεδίου που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή,
διαφαίνεται η βούληση του νομοθέτη να βελτιώσει το πλαίσιο παροχής
υπηρεσιών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ώστε αυτό, αφενός να
ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ευρωπαϊκές και εθνικές εξελίξεις, αφετέρου
να εναρμονίζεται με την ανάγκη σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των
ατόμων με αναπηρία. Στο πνεύμα αυτό, θεσπίζονται οι Επιτροπές
Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης & Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) σε κάθε
σχολείο γενικής εκπαίδευσης, ώστε να αναδιοργανωθεί η διαδικασία
αξιολόγησης των ατόμων με αναπηρία, χωρίς περιθωριοποίηση από τους
συνομηλίκους τους και χωρίς διακρίσεις.
Ωστόσο,
παρότι η βούληση του νομοθέτη κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση,
εκφράζονται ανησυχίες από τους αναπήρους, ότι τα περισσότερα σχολεία δεν
έχουν ούτε τις τεχνικές υποδομές, ούτε το ειδικό βοηθητικό προσωπικό
για να αντιμετωπίσουν καταστάσεις, που αποφέρουν οι πολλαπλές και
βαρειές αναπηρίες των παιδιών. Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για
διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή, διατηρώντας το
καθεστώς των αναπληρωτών, με ό, τι κι αν σημαίνει αυτό για τους μαθητές
της ειδικής αγωγής που έχουν άμεση εξάρτηση και χρειάζονται μια σταθερή
σχέση με τον εκπαιδευτικό τους.
Επειδή,
η πολιτεία οφείλει να πράξει τα δέοντα, ώστε να εξασφαλίσει ίση
πρόσβαση στην εκπαίδευση προς όλους και να διευκολύνει όσους έχουν
ιδιαίτερες ανάγκες,
Επειδή
ο απώτερος στόχος της πολιτείας θα πρέπει να είναι η κοινωνικοποίηση
των ατόμων με αναπηρία και η επαγγελματική τους αποκατάσταση και όχι ο
περιορισμός τους στο σπίτι,
Ερωτώνται οι κ. κ Υπουργοί:
1. Τι σχεδιασμός υπάρχει για την υποδοχή των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά σχολεία;
2. Προβλέπεται,
από τα αρμόδια Υπουργεία, η περαιτέρω επιμόρφωση και δημιουργική
απασχόληση των αποφοίτων των Ε.Α.Ε Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να
αποφευχθεί ο περιορισμός τους στο σπίτι και η υποτροπή τους; Ειδικότερα,
προβλέπεται η επανακατάρτιση των αποφοίτων Ε.Α.Ε Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης, με τμήματα επιμόρφωσης, υπό τη μορφή ετήσιων κύκλων
σπουδών;
3. Τι
προβλέπεται για την διάγνωση των αναγκών και την ανανέωση των
προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης των σχολείων με νέες ειδικότητες
επαγγελματικής κατάρτισης, ώστε να προσαρμόζονται στις συνεχώς
μεταβαλλόμενες συνθήκες; Υπάρχει η δυνατότητα για προσθήκη νέων στις ήδη
υπάρχουσες;
4. Τι
μέριμνα υπάρχει για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων των
Ε.Α.Ε Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προκειμένου να διασφαλιστούν ίσες
ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά τους στην κοινωνία;
5. Προβλέπεται
ο διορισμός μονίμων εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή; Στο ήδη υπάρχον
προσωπικό, γίνεται αξιολόγηση και αν ναι, πόσο συχνά;
6. Πώς
πρόκειται να καλυφθούν οι αναγκαίες μετακινήσεις των μαθητών με ειδικές
ανάγκες σε περιοχές, όπου το σχολείο τους είναι σε άλλο Δήμο;
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Κατερίνα Παπακώστα- Σιδηροπούλου Αθήνα 20 Δεκεμβρίου 2012
Βουλευτής Β΄ Αθήνας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου