Πολλές και σημαντικές εκκρεμότητες, οι οποίες αναμένεται να προκαλέσουν σοβαρά λειτουργικά προβλήματα στους νέους καλλικρατικούς δήμους, εξακολουθούν να υπάρχουν μόλις μία εβδομάδα πριν από την έναρξη εφαρμογής της νέας διοικητικής δομής της χώρας.
Οι βασικές πηγές των προβλημάτων είναι δύο.
Η πρώτη αφορά την ελλιπή προετοιμασία από πλευράς υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο δεν έχει εκδώσει ακόμη όλες τις απαραίτητες εγκυκλίους και τα προεδρικά διατάγματα. Η δεύτερη έχει να κάνει με τους δήμους, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων εμφανίζεται απροετοίμαστη να εφαρμόσει τα προβλεπόμενα εκ του «Καλλικράτη».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις έμπειρου αυτοδιοικητικού....... στελέχους «τον πρώτο μήνα, για να μην πω και έως το τέλος Φεβρουαρίου, θα επικρατήσει το απόλυτο μπάχαλο στη λειτουργία των δήμων και η μόνη αγωνία μας είναι αυτό να έχει τη μικρότερη δυνατή επίπτωση στην εξυπηρέτηση των πολιτών».
Ταλαιπωρία θα υποστεί και μεγάλη μερίδα των υπαλλήλων, αρκετοί εκ των οποίων θα μετακινηθούν ή θα μεταταχθούν σε άλλη υπηρεσία από αυτήν στην οποία απασχολούνται ώς το τέλος του 2010.
Οι κυριότερες εκκρεμότητες αφορούν τα ακόλουθα:
1. Εγκύκλιοι. Έως σήμερα εκδόθηκαν μόνον δύο από τις πολλές εγκυκλίους που έπρεπε να είχε αποστείλει το υπουργείο Εσωτερικών, για να αποσαφηνίσει σημαντικές ασάφειες ως προς τη λειτουργία των νέων δήμων. Η πρώτη εγκύκλιος αφορά την αρίθμηση μητρώων και δημοτολογίων και η δεύτερη την έκδοση ΑΦΜ και θέματα μισθοδοσίας υπαλλήλων, οι οποίοι θα μεταταγούν. Στα σεμινάρια για τον «Καλλικράτη», που έγιναν προσφάτως, οι αιρετοί έθεσαν δεκάδες διευκρινιστικές ερωτήσεις, στις οποίες όμως δεν δόθηκαν απαντήσεις και τα στελέχη του υπουργείου παρέπεμπαν σε εγκυκλίους, που όμως δεν έχουν εκδοθεί.
2. Προεδρικά διατάγματα. Μόλις την περασμένη Πέμπτη εστάλησαν από το υπουργείο Εσωτερικών στο Προεδρικό Μέγαρο άλλα 20 προεδρικά διατάγματα προς υπογραφή. Ωστόσο εκκρεμούν άλλα περίπου 50, για τα οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τονίζει ότι θα είναι έτοιμα ώς το τέλος αυτής της εβδομάδας.
3. ΑΦΜ . Έως και σήμερα υπάρχουν δεκάδες δήμοι που δεν έχουν εκδώσει ακόμη νέο ΑΦΜ, καθώς και καινούργιες σφραγίδες, προτυπωμένα έντυπα κ.ά. Αυτό ενδέχεται να προκαλέσει τεράστιες δυσχέρειες στις συναλλαγές με το κοινό αλλά και τις δημόσιες υπηρεσίες. Ωστόσο ειδικά ο ΑΦΜ θα εκδοθεί αυτομάτως ώς το τέλος της εβδομάδας κατόπιν σχετικής εντολής των συναρμόδιων υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών. Επίσης άλλο, ελάσσονος σημασίας, ζήτημα είναι η σταδιακή ανάρτηση νέας πληροφοριακής σήμανσης με τη νέα ταυτότητα του δήμου, η οποία δεν έχει προχωρήσει σχεδόν σε κανέναν δήμο.
4. Προϋπολογισμοί. Θα καταρτιστούν και θα ψηφιστούν ώς το Μάρτιο. Έως τότε οι δήμοι θα βαδίζουν βάσει των παλιών προϋπολογισμών, ξοδεύοντας όμως σε κάθε μήνα -ανά κωδικό- μόνον το 1/12 του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε το 2010 (δωδεκατημόριο). Αυτό αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα κυρίως ως προς τη διενέργεια διαγωνισμών προϋπολογισμού μεγαλύτερου του ενός δωδεκατημορίου. Προσκόμματα θα υπάρξουν και στην εξόφληση προμηθευτών. Επιπλέον από το υπουργείο δεν έχουν δοθεί οδηγίες για το νέο τύπο προϋπολογισμού που θα υιοθετήσουν οι καλλικρατικοί δήμοι.
5. Πληρωμές. Την 3η Ιανουαρίου πρέπει να υπάρξει παράδοση-παραλαβή χρηματικών διαθεσίμων (ταμείο). Ωστόσο ακόμη δεν έχει έρθει οδηγία για το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό. Πολλοί δήμοι δεν έχουν ανοίξει νέο λογαριασμό (προαπαιτείται έκδοση νέου ΑΦΜ). Το υπουργείο θα έπρεπε να είχε εκδώσει εγκύκλιο, η οποία να διευκρινίζει με ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί σειρά ζητημάτων που αφορούν την είσπραξη και την πληρωμή χρημάτων. Για παράδειγμα κάποιοι δήμοι εξέδωσαν επιταγές που δεν έχουν εισπραχθεί και ουδείς γνωρίζει πώς θα εισπραχθούν μετά την Πρωτοχρονιά, αφού ο παλιός λογαριασμός του δήμου και το παλιό ΑΦΜ δεν θα υπάρχουν πλέον. Επίσης πολλοί δήμοι δεν θα μπορούν να αναγνωρίζουν πάμπολλες δαπάνες των επιμέρους συνενούμενων δήμων, επειδή δεν τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες (π.χ. αποφάσεις της Δημαρχιακής Επιτροπής). Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει διευκρινιστεί πώς θα πληρωθούν αυτές οι δαπάνες (εάν θα γίνει ή όχι επανέλεγχος) και το πιθανότερο είναι πολλές να εισπραχθούν μέσω προσφυγής στη δικαιοσύνη.
6. Προσωπικό. Πολλοί δήμοι δεν γνωρίζουν ακόμη τον ακριβή αριθμό του συνολικού προσωπικού και τον επιμερισμό του ανά διεύθυνση. Μάλιστα αρκετοί από τους απερχόμενους δημάρχους απαξίωσαν να δώσουν τα πλήρη στοιχεία σχετικά με το προσωπικό του δήμου τους, με αποτέλεσμα η ακριβής εικόνα να διαμορφωθεί προς το τέλος του Ιανουαρίου. Επίσης το υπουργείο δεν έχει αποσαφηνίσει με ποιον τρόπο θα ενοποιηθεί σειρά κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα ληξιαρχεία, οι υπηρεσίες πρωτοκόλλου και έκδοσης πιστοποιητικών κ.ά. (θα λειτουργεί ένα ή περισσότερα, ανάλογα με τον αριθμό των συνενούμενων δήμων;). Επίσης δεν έχει γίνει ακόμη ο ορισμός των νέων προϊσταμένων ανά υπηρεσία (αφού στους καλλικρατικούς δήμους υπάρχουν πολλοί εν ενεργεία προϊστάμενοι, π.χ. τέσσερις ληξίαρχοι, τέσσερις εισπράκτορες κ.ο.κ.). Αυτοί ορίζονται με απόφαση δημάρχου, ωστόσο ελάχιστοι είναι οι δήμαρχοι που έχουν διευθετήσει το ζήτημα, με αποτέλεσμα να προκληθούν λειτουργικά προβλήματα.
7. Μετατάξεις. Υπάρχουν σοβαρές ασάφειες σχετικά με το προσωπικό το οποίο μετατάσσεται από τις νομαρχίες σε δήμους (π.χ. στους δήμους Θεσσαλονίκης και Θέρμης στους οποίους μετατάσσονται οι υπηρετούντες στις πολεοδομίες). Πολλά ζητήματα, μεταξύ των οποίων και ο τρόπος πληρωμής τους, δεν έχουν διευκρινιστεί.
8. Λειτουργικό σύστημα. Δεν έχει ελεγχθεί πλήρως το νέο ενιαίο λειτουργικό σύστημα υπό το οποίο ενοποιούνται όλα τα επιμέρους συστήματα και αρχεία των συνενούμενων δήμων (μισθοδοσία, προμηθευτές, προσωπικό κ.λπ.). Έτσι κατά την έναρξη της λειτουργίας τους στις 3 Ιανουαρίου θα φανούν τα κενά και τα λάθη.
9. Γενικοί γραμματείς. Οι νέοι γενικοί γραμματείς θα προσληφθούν μετά τη σύσταση του νέου οργανισμού του δήμου, για τον οποίο θα απαιτηθούν μέχρι και έξι μήνες. Έως τότε ουδείς γνωρίζει τι θα απογίνει με την πλήρωση αυτής της νευραλγικής θέσης. Η ΚΕΔΚΕ έχει ζητήσει με ομόφωνη απόφασή της να παραμείνουν στις θέσεις τους οι υφιστάμενοι γενικοί γραμματείς (όποιον από τους γενικούς των συνενούμενων δήμων επιλέξει ο νέος δήμαρχος). Το υπουργείο δεν έχει απαντήσει όμως εάν αποδέχεται κάτι τέτοιο ή θα προτείνει κάτι άλλο.
10. Νομικά πρόσωπα. Μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου πρέπει να έχει γίνει το ξεσκαρτάρισμα με τα διάφορα νομικά πρόσωπα και τις δημοτικές επιχειρήσεις, καθώς θα μείνουν μόνον δύο σε κάθε δήμο. Το χρονοδιάγραμμα θεωρείται πολύ ασφυκτικό και αναμένεται να δοθεί παράταση τουλάχιστον ενός μήνα. Έως τότε όμως θα υπάρχει μεγάλη σύγχυση, αφού ο κάθε επιμέρους δήμος έχει διαφορετικούς οργανισμούς, διαφορετικές λειτουργίες κ.ο.κ.
11. Σκουπίδια. Περίπου στο 10% των νέων καλλικρατικών δήμων η αποκομιδή των απορριμμάτων γίνεται από ιδιώτες. Αυτό θα απαγορεύεται πλέον από την 1η Ιανουαρίου. Ουδείς ακόμη γνωρίζει με ποιον τρόπο αυτοί οι δήμοι θα μαζεύουν τα σκουπίδια τους, αφού δεν διαθέτουν συγκροτημένες υπηρεσίες καθαριότητας.
12. Σχολικές επιτροπές. Σε κάθε δήμο (ή δημοτικό διαμέρισμα για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς) θα λειτουργούν στο εξής δύο σχολικές επιτροπές, μία για την πρωτοβάθμια και μία για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί ο τρόπος συγκρότησης και διοίκησης, καθώς και το ύψος της αποζημίωσης των προέδρων και αντιπροέδρων αυτών των επιτροπών, οι οποίοι θα έχουν ουσιαστικά αρμοδιότητες αντιδημάρχου.
1. Εγκύκλιοι. Έως σήμερα εκδόθηκαν μόνον δύο από τις πολλές εγκυκλίους που έπρεπε να είχε αποστείλει το υπουργείο Εσωτερικών, για να αποσαφηνίσει σημαντικές ασάφειες ως προς τη λειτουργία των νέων δήμων. Η πρώτη εγκύκλιος αφορά την αρίθμηση μητρώων και δημοτολογίων και η δεύτερη την έκδοση ΑΦΜ και θέματα μισθοδοσίας υπαλλήλων, οι οποίοι θα μεταταγούν. Στα σεμινάρια για τον «Καλλικράτη», που έγιναν προσφάτως, οι αιρετοί έθεσαν δεκάδες διευκρινιστικές ερωτήσεις, στις οποίες όμως δεν δόθηκαν απαντήσεις και τα στελέχη του υπουργείου παρέπεμπαν σε εγκυκλίους, που όμως δεν έχουν εκδοθεί.
2. Προεδρικά διατάγματα. Μόλις την περασμένη Πέμπτη εστάλησαν από το υπουργείο Εσωτερικών στο Προεδρικό Μέγαρο άλλα 20 προεδρικά διατάγματα προς υπογραφή. Ωστόσο εκκρεμούν άλλα περίπου 50, για τα οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τονίζει ότι θα είναι έτοιμα ώς το τέλος αυτής της εβδομάδας.
3. ΑΦΜ . Έως και σήμερα υπάρχουν δεκάδες δήμοι που δεν έχουν εκδώσει ακόμη νέο ΑΦΜ, καθώς και καινούργιες σφραγίδες, προτυπωμένα έντυπα κ.ά. Αυτό ενδέχεται να προκαλέσει τεράστιες δυσχέρειες στις συναλλαγές με το κοινό αλλά και τις δημόσιες υπηρεσίες. Ωστόσο ειδικά ο ΑΦΜ θα εκδοθεί αυτομάτως ώς το τέλος της εβδομάδας κατόπιν σχετικής εντολής των συναρμόδιων υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών. Επίσης άλλο, ελάσσονος σημασίας, ζήτημα είναι η σταδιακή ανάρτηση νέας πληροφοριακής σήμανσης με τη νέα ταυτότητα του δήμου, η οποία δεν έχει προχωρήσει σχεδόν σε κανέναν δήμο.
4. Προϋπολογισμοί. Θα καταρτιστούν και θα ψηφιστούν ώς το Μάρτιο. Έως τότε οι δήμοι θα βαδίζουν βάσει των παλιών προϋπολογισμών, ξοδεύοντας όμως σε κάθε μήνα -ανά κωδικό- μόνον το 1/12 του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε το 2010 (δωδεκατημόριο). Αυτό αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά λειτουργικά προβλήματα κυρίως ως προς τη διενέργεια διαγωνισμών προϋπολογισμού μεγαλύτερου του ενός δωδεκατημορίου. Προσκόμματα θα υπάρξουν και στην εξόφληση προμηθευτών. Επιπλέον από το υπουργείο δεν έχουν δοθεί οδηγίες για το νέο τύπο προϋπολογισμού που θα υιοθετήσουν οι καλλικρατικοί δήμοι.
5. Πληρωμές. Την 3η Ιανουαρίου πρέπει να υπάρξει παράδοση-παραλαβή χρηματικών διαθεσίμων (ταμείο). Ωστόσο ακόμη δεν έχει έρθει οδηγία για το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό. Πολλοί δήμοι δεν έχουν ανοίξει νέο λογαριασμό (προαπαιτείται έκδοση νέου ΑΦΜ). Το υπουργείο θα έπρεπε να είχε εκδώσει εγκύκλιο, η οποία να διευκρινίζει με ποιον τρόπο θα αντιμετωπιστεί σειρά ζητημάτων που αφορούν την είσπραξη και την πληρωμή χρημάτων. Για παράδειγμα κάποιοι δήμοι εξέδωσαν επιταγές που δεν έχουν εισπραχθεί και ουδείς γνωρίζει πώς θα εισπραχθούν μετά την Πρωτοχρονιά, αφού ο παλιός λογαριασμός του δήμου και το παλιό ΑΦΜ δεν θα υπάρχουν πλέον. Επίσης πολλοί δήμοι δεν θα μπορούν να αναγνωρίζουν πάμπολλες δαπάνες των επιμέρους συνενούμενων δήμων, επειδή δεν τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες (π.χ. αποφάσεις της Δημαρχιακής Επιτροπής). Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν έχει διευκρινιστεί πώς θα πληρωθούν αυτές οι δαπάνες (εάν θα γίνει ή όχι επανέλεγχος) και το πιθανότερο είναι πολλές να εισπραχθούν μέσω προσφυγής στη δικαιοσύνη.
6. Προσωπικό. Πολλοί δήμοι δεν γνωρίζουν ακόμη τον ακριβή αριθμό του συνολικού προσωπικού και τον επιμερισμό του ανά διεύθυνση. Μάλιστα αρκετοί από τους απερχόμενους δημάρχους απαξίωσαν να δώσουν τα πλήρη στοιχεία σχετικά με το προσωπικό του δήμου τους, με αποτέλεσμα η ακριβής εικόνα να διαμορφωθεί προς το τέλος του Ιανουαρίου. Επίσης το υπουργείο δεν έχει αποσαφηνίσει με ποιον τρόπο θα ενοποιηθεί σειρά κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα ληξιαρχεία, οι υπηρεσίες πρωτοκόλλου και έκδοσης πιστοποιητικών κ.ά. (θα λειτουργεί ένα ή περισσότερα, ανάλογα με τον αριθμό των συνενούμενων δήμων;). Επίσης δεν έχει γίνει ακόμη ο ορισμός των νέων προϊσταμένων ανά υπηρεσία (αφού στους καλλικρατικούς δήμους υπάρχουν πολλοί εν ενεργεία προϊστάμενοι, π.χ. τέσσερις ληξίαρχοι, τέσσερις εισπράκτορες κ.ο.κ.). Αυτοί ορίζονται με απόφαση δημάρχου, ωστόσο ελάχιστοι είναι οι δήμαρχοι που έχουν διευθετήσει το ζήτημα, με αποτέλεσμα να προκληθούν λειτουργικά προβλήματα.
7. Μετατάξεις. Υπάρχουν σοβαρές ασάφειες σχετικά με το προσωπικό το οποίο μετατάσσεται από τις νομαρχίες σε δήμους (π.χ. στους δήμους Θεσσαλονίκης και Θέρμης στους οποίους μετατάσσονται οι υπηρετούντες στις πολεοδομίες). Πολλά ζητήματα, μεταξύ των οποίων και ο τρόπος πληρωμής τους, δεν έχουν διευκρινιστεί.
8. Λειτουργικό σύστημα. Δεν έχει ελεγχθεί πλήρως το νέο ενιαίο λειτουργικό σύστημα υπό το οποίο ενοποιούνται όλα τα επιμέρους συστήματα και αρχεία των συνενούμενων δήμων (μισθοδοσία, προμηθευτές, προσωπικό κ.λπ.). Έτσι κατά την έναρξη της λειτουργίας τους στις 3 Ιανουαρίου θα φανούν τα κενά και τα λάθη.
9. Γενικοί γραμματείς. Οι νέοι γενικοί γραμματείς θα προσληφθούν μετά τη σύσταση του νέου οργανισμού του δήμου, για τον οποίο θα απαιτηθούν μέχρι και έξι μήνες. Έως τότε ουδείς γνωρίζει τι θα απογίνει με την πλήρωση αυτής της νευραλγικής θέσης. Η ΚΕΔΚΕ έχει ζητήσει με ομόφωνη απόφασή της να παραμείνουν στις θέσεις τους οι υφιστάμενοι γενικοί γραμματείς (όποιον από τους γενικούς των συνενούμενων δήμων επιλέξει ο νέος δήμαρχος). Το υπουργείο δεν έχει απαντήσει όμως εάν αποδέχεται κάτι τέτοιο ή θα προτείνει κάτι άλλο.
10. Νομικά πρόσωπα. Μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου πρέπει να έχει γίνει το ξεσκαρτάρισμα με τα διάφορα νομικά πρόσωπα και τις δημοτικές επιχειρήσεις, καθώς θα μείνουν μόνον δύο σε κάθε δήμο. Το χρονοδιάγραμμα θεωρείται πολύ ασφυκτικό και αναμένεται να δοθεί παράταση τουλάχιστον ενός μήνα. Έως τότε όμως θα υπάρχει μεγάλη σύγχυση, αφού ο κάθε επιμέρους δήμος έχει διαφορετικούς οργανισμούς, διαφορετικές λειτουργίες κ.ο.κ.
11. Σκουπίδια. Περίπου στο 10% των νέων καλλικρατικών δήμων η αποκομιδή των απορριμμάτων γίνεται από ιδιώτες. Αυτό θα απαγορεύεται πλέον από την 1η Ιανουαρίου. Ουδείς ακόμη γνωρίζει με ποιον τρόπο αυτοί οι δήμοι θα μαζεύουν τα σκουπίδια τους, αφού δεν διαθέτουν συγκροτημένες υπηρεσίες καθαριότητας.
12. Σχολικές επιτροπές. Σε κάθε δήμο (ή δημοτικό διαμέρισμα για τους δήμους Αθηναίων, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς) θα λειτουργούν στο εξής δύο σχολικές επιτροπές, μία για την πρωτοβάθμια και μία για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί ο τρόπος συγκρότησης και διοίκησης, καθώς και το ύψος της αποζημίωσης των προέδρων και αντιπροέδρων αυτών των επιτροπών, οι οποίοι θα έχουν ουσιαστικά αρμοδιότητες αντιδημάρχου.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου