Άρθρο της Ρ. Κράτσα στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ (ειδικό ένθετο με αφορμή τη ΔΕΘ) 14-09-2010
Μπορεί το ενδιαφέρον σήμερα να βρίσκεται στραμμένο στο κατά πόσο θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι της κυβέρνησης, ωστόσο η πραγματική πρόκληση για την ελληνική οικονομία είναι εάν θα μπορέσει να εφαρμόσει ένα αναπτυξιακό μοντέλο που υπόσχεται σταδιακή και σταθερή ανάκαμψη και μπορεί να σταθεί στον ευρωπαϊκό και διεθνή ανταγωνισμό.
Το έλλειμμα ανάπτυξης, όπως ήδη έχει καταγγείλει η Ν.Δ. και επισημαίνουν όλο και πιο δυνατά οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, είναι εμφανές στην αγορά και στην κοινωνία. Το κύμα της ύφεσης, που συμπαρασύρει θέσεις εργασίας και εισοδήματα, δε βρήκε αντιστάσεις μέσα από διαρθρωτικά μέτρα και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί χωρίς μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Δεν υπάρχουν αξιόπιστα δείγματα από τους αρμόδιους υπουργούς ότι προωθούνται οι απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές κι άλλες πρωτοβουλίες για το άνοιγμα της αγοράς, την τόνωση της ζήτησης και την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας. Η συρρίκνωση των προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων όπως και τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις δημιουργούν ένα κλίμα ασφυξίας στην αγορά. Ούτε συντονιστικό όργανο έχει δημιουργηθεί για την ολοκληρωμένη προώθηση των στόχων της ανάπτυξης, ούτε επιτυχείς επιμέρους παρεμβάσεις.
Η χώρα, ταυτόχρονα όμως, στερείται ενός νέου, δυναμικού και ισορροπημένου αναπτυξιακού χάρτη και είναι ευκαιρία αυτό να αναδειχθεί και να αντιμετωπισθεί με την αφορμή των ερχόμενων δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Ο επενδυτικός νόμος, που έθεσε....... η κυβέρνηση σε διαβούλευση με καθυστέρηση πολλών μηνών, δεν ξεφεύγει από τις γραφειοκρατικές λογικές και την έλλειψη στρατηγικής που θα προωθεί την καινοτομία, την τεχνογνωσία και την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, εγχώριων και ξένων, ευρύτερου ενδιαφέροντος.
Το έλλειμμα ανάπτυξης, όπως ήδη έχει καταγγείλει η Ν.Δ. και επισημαίνουν όλο και πιο δυνατά οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, είναι εμφανές στην αγορά και στην κοινωνία. Το κύμα της ύφεσης, που συμπαρασύρει θέσεις εργασίας και εισοδήματα, δε βρήκε αντιστάσεις μέσα από διαρθρωτικά μέτρα και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί χωρίς μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Δεν υπάρχουν αξιόπιστα δείγματα από τους αρμόδιους υπουργούς ότι προωθούνται οι απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές κι άλλες πρωτοβουλίες για το άνοιγμα της αγοράς, την τόνωση της ζήτησης και την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας. Η συρρίκνωση των προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων όπως και τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις δημιουργούν ένα κλίμα ασφυξίας στην αγορά. Ούτε συντονιστικό όργανο έχει δημιουργηθεί για την ολοκληρωμένη προώθηση των στόχων της ανάπτυξης, ούτε επιτυχείς επιμέρους παρεμβάσεις.
Η χώρα, ταυτόχρονα όμως, στερείται ενός νέου, δυναμικού και ισορροπημένου αναπτυξιακού χάρτη και είναι ευκαιρία αυτό να αναδειχθεί και να αντιμετωπισθεί με την αφορμή των ερχόμενων δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Ο επενδυτικός νόμος, που έθεσε....... η κυβέρνηση σε διαβούλευση με καθυστέρηση πολλών μηνών, δεν ξεφεύγει από τις γραφειοκρατικές λογικές και την έλλειψη στρατηγικής που θα προωθεί την καινοτομία, την τεχνογνωσία και την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, εγχώριων και ξένων, ευρύτερου ενδιαφέροντος.
Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ως βασική προϋπόθεση για έξοδο από την κρίση να αποκτήσει άμεσα η χώρα το δικό της αναπτυξιακό προσανατολισμό δίνοντας έμφαση στους τομείς, όπου έχουμε καταρχήν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
1) Ο αγροτικός τομέας είναι σημαντικό κεφάλαιο για την ανάπτυξη. Η καλλιέργεια προϊόντων με ονομασία προέλευσης, η στροφή στη βιολογική γεωργία και η προώθηση της μεσογειακής διατροφής μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες και εισοδήματα και να καταστήσουν έναν προβληματικό τομέα, όπως είναι σήμερα ο αγροτικός, σε εξαγωγική αιχμή.
2) Ο τουρισμός, αν και προσφέρει πάνω από το 15% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος δεν έχει στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης. Η υλοποίηση μεγάλων και μεσαίων επενδυτικών σχεδίων σκοντάφτει σε απίστευτη γραφειοκρατία και σε ένα δαιδαλώδες θεσμικό πλαίσιο. Για το λόγο αυτό απαιτείται ένα ξεκάθαρο επενδυτικό περιβάλλον, ενταγμένο στο γενικότερο πλάνο ανάπτυξης για τον τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη.
3) Η αειφόρος ανάπτυξη με την αξιοποίηση των καθαρών μορφών ενέργειας, μπορεί να κινητοποιήσει επενδύσεις και διεθνή κεφάλαια, αρκεί και πάλι να υπάρχουν σαφείς κανόνες στην αγορά. Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προβάλει το μοντέλο της «πράσινης ανάπτυξης», επί της ουσίας δεν έχει πραγματοποιήσει θεσμικές αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση.
4) Η επένδυση στην έρευνα, την εκπαίδευση, τη γνώση και στον Πολιτισμό, δεν είναι μία «πολυτέλεια» σε περίοδο δημοσιονομικής κρίσης αλλά βάση για την ανάκαμψη κι αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο ή αχρηστεύεται λόγω ανεργίας ή στρέφεται στη μετανάστευση. Η έρευνα και η τεχνολογία, αποτελούν τομείς αιχμής για την οικονομική ανάπτυξη, την εξωστρέφεια και την έλξη αξιόλογου δυναμικού από το εξωτερικό.
5) Η εκκίνηση σημαντικών έργων ΕΣΠΑ αρχικά μόνο με κοινοτική χρηματοδότηση ώστε η καταβολή της εθνικής συμμετοχής να γίνει στα τέλη του προγράμματος (την περίοδο 2012-213) θα ήταν ένα μέτρο αναπτυξιακού χαρακτήρα χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση. Θα πρέπει παράλληλα να ενεργοποιηθεί και να εφαρμοστεί άμεσα ο νόμος για την ταχεία προώθηση μεγάλων επενδύσεων, ειδικά σε τομείς όπως η βιομηχανία, η ενέργεια, ο τουρισμός και η υψηλή τεχνολογία. Να προωθηθούν έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα), ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου το Δημόσιο συμμετέχει με ακίνητη περιουσία.
Σε κάθε περίπτωση ο δρόμος για βιώσιμη ανάπτυξη περνά μέσα από μεγαλόπνοες πολιτικές και όχι από διαχειριστικές λογικές και οχυρώσεις πίσω από το μνημόνιο. Πρέπει να προετοιμαστούμε σωστά κι ανταγωνιστικά για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη νέα εποχή στη διεθνή οικονομία αλλά και στη γειτονιά μας. Η ανάπτυξη των βαλκανικών χωρών και η ευρωπαϊκή τους προοπτική, η ευρωμεσογειακή συνεργασία προσφέρουν πολλές ευκαιρίες σε τομείς σημαντικούς για τη χώρα μας, όπως οι μεταφορές, η πράσινη ενέργεια, η απορρύπανση της Μεσογείου, η επιστημονική συνεργασία. Αρκεί να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε.
1) Ο αγροτικός τομέας είναι σημαντικό κεφάλαιο για την ανάπτυξη. Η καλλιέργεια προϊόντων με ονομασία προέλευσης, η στροφή στη βιολογική γεωργία και η προώθηση της μεσογειακής διατροφής μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες και εισοδήματα και να καταστήσουν έναν προβληματικό τομέα, όπως είναι σήμερα ο αγροτικός, σε εξαγωγική αιχμή.
2) Ο τουρισμός, αν και προσφέρει πάνω από το 15% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος δεν έχει στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης. Η υλοποίηση μεγάλων και μεσαίων επενδυτικών σχεδίων σκοντάφτει σε απίστευτη γραφειοκρατία και σε ένα δαιδαλώδες θεσμικό πλαίσιο. Για το λόγο αυτό απαιτείται ένα ξεκάθαρο επενδυτικό περιβάλλον, ενταγμένο στο γενικότερο πλάνο ανάπτυξης για τον τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη.
3) Η αειφόρος ανάπτυξη με την αξιοποίηση των καθαρών μορφών ενέργειας, μπορεί να κινητοποιήσει επενδύσεις και διεθνή κεφάλαια, αρκεί και πάλι να υπάρχουν σαφείς κανόνες στην αγορά. Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προβάλει το μοντέλο της «πράσινης ανάπτυξης», επί της ουσίας δεν έχει πραγματοποιήσει θεσμικές αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση.
4) Η επένδυση στην έρευνα, την εκπαίδευση, τη γνώση και στον Πολιτισμό, δεν είναι μία «πολυτέλεια» σε περίοδο δημοσιονομικής κρίσης αλλά βάση για την ανάκαμψη κι αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο ή αχρηστεύεται λόγω ανεργίας ή στρέφεται στη μετανάστευση. Η έρευνα και η τεχνολογία, αποτελούν τομείς αιχμής για την οικονομική ανάπτυξη, την εξωστρέφεια και την έλξη αξιόλογου δυναμικού από το εξωτερικό.
5) Η εκκίνηση σημαντικών έργων ΕΣΠΑ αρχικά μόνο με κοινοτική χρηματοδότηση ώστε η καταβολή της εθνικής συμμετοχής να γίνει στα τέλη του προγράμματος (την περίοδο 2012-213) θα ήταν ένα μέτρο αναπτυξιακού χαρακτήρα χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση. Θα πρέπει παράλληλα να ενεργοποιηθεί και να εφαρμοστεί άμεσα ο νόμος για την ταχεία προώθηση μεγάλων επενδύσεων, ειδικά σε τομείς όπως η βιομηχανία, η ενέργεια, ο τουρισμός και η υψηλή τεχνολογία. Να προωθηθούν έργα ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα), ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου το Δημόσιο συμμετέχει με ακίνητη περιουσία.
Σε κάθε περίπτωση ο δρόμος για βιώσιμη ανάπτυξη περνά μέσα από μεγαλόπνοες πολιτικές και όχι από διαχειριστικές λογικές και οχυρώσεις πίσω από το μνημόνιο. Πρέπει να προετοιμαστούμε σωστά κι ανταγωνιστικά για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη νέα εποχή στη διεθνή οικονομία αλλά και στη γειτονιά μας. Η ανάπτυξη των βαλκανικών χωρών και η ευρωπαϊκή τους προοπτική, η ευρωμεσογειακή συνεργασία προσφέρουν πολλές ευκαιρίες σε τομείς σημαντικούς για τη χώρα μας, όπως οι μεταφορές, η πράσινη ενέργεια, η απορρύπανση της Μεσογείου, η επιστημονική συνεργασία. Αρκεί να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε.
Για το απόκομμα πατήστε εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου