Ο χρυσός μίτος της ιστορίας των Μακεδόνων βασιλιάδων ξετυλίγεται στις αίθουσες του Πανεπιστημιακού Μουσείου της Οξφόρδης, Ασμόλεαν, όπου θα φιλοξενηθεί η έκθεση υπό τον τίτλο «Από τον Ηρακλή στον Αλέξανδρο: Ο μύθος των Μακεδόνων, ένα Ελληνικό Βασίλειο στην Εποχή της Δημοκρατίας» θα παρουσιαστεί από τις 7 Απριλίου έως τις 29 Αυγούστου 2011.
Η προϊσταμένη του τμήματος Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της ΙΖ΄ΕΠΚΑ, Αγγελική Κοτταρίδη, εξηγεί ότι στόχος της έκθεσης -που έχει υπότιτλο «Θησαυροί από τις Αιγές, τη βασιλική πρωτεύουσα των Μακεδόνων»- «είναι με τρόπο σαφή για το μέσο επισκέπτη να παρουσιάσει μια απλή...... αλήθεια που για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων από την ίδια την αρχαιότητα ακόμη –για να θυμηθούμε τον Δημοσθένη- συχνά συσκοτίστηκε και παραποιήθηκε. Αυτή η αλήθεια που βήμα βήμα από τον καιρό της μεγάλης ανακάλυψης του Μανόλη Ανδρόνικου αποκαλύπτεται και που στηρίζεται από τα ευρήματα και τη διαλεκτική τους με τις πηγές είναι το γεγονός πως το Βασίλειο των Μακεδόνων δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα από τα πολλά ελληνικά φυλετικά κρατίδια της γεωμετρικής εποχής».
Πόλεμος και ταφικά έθιμα
Το ιστορικό ταξίδι του επισκέπτη της έκθεσης -αναπτύσσεται στο τμήμα περιοδικών εκθέσεων της νέας πτέρυγα του Ασμόλεαν- ξεκινάει από τον προθάλαμο με παρουσίαση του γενεαλογικού δένδρου των βασιλέων, από τον Δία και τον Ηρακλή μέχρι τον Αλέξανδρο Δ΄. Συνεχίζοντας στην Αίθουσα Α, υπό τον τίτλο «Πόλεμος και κυνήγι, ο κόσμος του βασιλιά και των εταίρων του», παρουσιάζονται όπλα των υπομυκηναϊκών χρόνων και της πρώιμης εποχής του σιδήρου, αλλά και των αρχαϊκών και κλασικών χρόνων της βασιλικής συστάδας των Τημενιδών (560 – 420 π.Χ.) που συσχετίζονται με τους βασιλείς Αέροπο Α΄ και Αργαίο, μέλη της οικογένειας του Αλέξανδρου Α΄ και του Περδίκκα Β΄ και της ταφικής συστάδας του Φιλίππου Β΄ και του Αλέξανδρου Δ΄. Η ενότητα εμπλουτίζεται με υλικό της νεκρόπολης των Αιγών, ένα μαρμάρινο σύνταγμα σε φυσικό μέγεθος με κυνηγό και κάπρο (340-30 π.Χ.), το μελανόμορφο κρατήρα με παράσταση μάχης, τον ερυθρόμορφο σκύφο με το ντρεσάρισμα αλόγου, ενώ η μεγάλη τοιχογραφία του βασιλικού κυνηγιού του τάφου του Φιλίππου Β΄ με την τεχνική του φωτομωσαϊκού θα παρουσιαστεί σε κλίμακα 1:1. Στον ίδιο χώρο αναπτύσσονται οι υποενότητες «Ο βασιλιάς ως αρχιερέας» και «Τα έθιμα ταφής και οι βασιλικές ταφικές πυρές». Στη δεύτερη, μεταξύ άλλων, εκτίθενται υπολείμματα της ταφικής πυράς της βασίλισσας Ευρυδίκης (συνδετικά των ταφικών πυρών της Ιλιάδας με την ταφή του Φιλίππου Β΄ και με την ταφική πυρά του Ηφαιστίωνα στη Βαβυλώνα) και το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς, συνοδευτικό της χρυσής τεφροδόχου του επιφανούς νεκρού από το ιερό της Εύκλειας.
Βασίλισσες και συμπόσια
Στην Αίθουσα Β υπό τον τίτλο «Πριγκίπισσες, Βασίλισσες, Πρωθιέρειες, ο ρόλος της γυναίκας στη μακεδονική Αυλή» παρουσιάζονται κοσμήματα, σκεύη τουαλέτας και τα μοναδικά στο είδους τους πήλινα κεφάλια θεϊκών και δαιμονικών ξόανων από τις τέσσερις πιο πλούσιες, γνωστές, γυναικείες ταφές (10ος - τέλη του 8ου προχριστιανικού αιώνα), αλλά και την πολύχρυση ταφή της «Δέσποινας των Αιγών», σύζυγο του Αμύντα και πιθανότατα μητέρας του Αλέξανδρου Α΄. Στην υποενότητα «Η λατρεία των θεών και η βασιλική οικογένεια» εκτίθενται ανάμεσα σ' άλλα η τοιχογραφία της αρπαγής της Περσεφόνης. Στα μυστικά των βασιλικών συμποσίων ξεναγεί το κοινό η Αίθουσα Γ' με τίτλο «Το συμπόσιο: κεντρική εκδήλωση της ζωής των Μακεδόνων», όπου παρουσιάζονται αγγεία και σκεύη συμποσίου, όπως η ερυθρόμορφη οινοχόη με παράσταση συμποσίου, εικόνες από τις χρυσελεφάντινες κλίνες του Φιλίππου Β΄ και τα μωσαϊκά των ανδρώνων του ανακτόρου. Στην Αίθουσα Δ' με τίτλο «Οι Αιγές, το οικοδομικό πλάνο του Φιλίππου Β΄ και το ανάκτορο» κυριαρχεί το ανάκτορο των Αιγών μέσα από σχέδια, φωτογραφίες βίντεο και τρισδιάστατες αναπαραστάσεις.
ΓΙΩΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
agelioforos.gr