«Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει»

powered by Agones.gr - livescore

Τετάρτη 15 Μαΐου 2019

Η ανάγκη αναβάθμισης του πεζοδρόμου Πολυγύρου, ένας χρήσιμος διάλογος


Σε όλο τον κόσμο, αλλά και σε πολλές πόλεις της χώρας μας, θεσμοθετήθηκαν κατά τις τελευταίες δεκαετίες πεζόδρομοι. Κατασκευάστηκαν με σκοπό την εξυπηρέτηση των πεζών, την βελτίωση των συνθηκών ζωής των δημοτών, την οικονομική ανέλιξη της τοπικής αγοράς (προώθηση αγροτικών προϊόντων, τουριστικές υπηρεσίες κ.λπ.) και την προβολή πολιτιστικών δραστηριοτήτων, ιστορίας και πολιτισμού, όσων δηλαδή στοιχείων μπορούν γενικότερα να χαρακτηρίσουν θετικά ένα τόπο !
Η απόφαση για την κατασκευή πεζοδρόμου στην πόλη του Πολυγύρου είχε ληφθεί πριν πολλά χρόνια από το...
Δημοτικό Συμβούλιο (επί δημαρχίας Δ. Τζηρίτη) και επιλέχτηκε -σωστά- γι’ αυτό το σκοπό η οδός Πολυτεχνείου, που συνδέει δημόσια κτίρια και ενδιαφέρουσες σημειολογικά τοποθεσίες του ιστορικού κέντρου της πόλης. Η σχετική μελέτη εκπονήθηκε στη συνέχεια από ομάδα μηχανικών, στην οποία συμμετείχα και ο ίδιος και κατά τεκμήριο γνωρίζω καλά την όλη ιστορία αυτού του ζητήματος.

Κατά κοινή ομολογία πολλών δημοτών ο πεζόδρομος φάνηκε κατά το πρώτο τουλάχιστο διάστημα να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους και να λειτουργεί με επιτυχία. Κι αυτό παρά τις όποιες ατεκμηρίωτες εν πολλοίς και μεμονωμένες αντιδράσεις ορισμένων συνδημοτών, τις ελλείψεις στον αστικό εξοπλισμό και σε πράσινο, αλλά και τον ανεπαρκή ή λανθασμένο φωτισμό και τις επιμέρους κατασκευαστικές αστοχίες και επιλογές ακατάλληλων υλικών. Κι εδώ, προς άρση των οποιωνδήποτε παρεξηγήσεων, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι τελευταίες διαφοροποιήσεις σε σχέση με όσα επιλέχτηκαν στην μελέτη, έγιναν με την υπόδειξη της δημοτικής αρχής και την αποδοχή, υποθέτω, του εκ του νόμου επιβλέποντα την κατασκευή, ο οποίος ως γνωστόν ορίζεται από τον κύριο του έργου ή την προϊσταμένη αρχή του.
Δεν ήταν ακόμη τυχαίο ότι μια από τις αιτίες της υποβάθμισης του πεζοδρόμου ήταν η παράλειψη της δημοτικής αρχής να ψηφίσει τους «κανονιστικούς όρους» της λειτουργίας του, σε ό, τι αφορά στα καθορισθέντα ωράρια διέλευσης αυτοκίνητων για την εξυπηρέτηση των καταστημάτων και της καθαριότητας, στον τρόπο τοποθέτησης, του μεγέθους και του χαρακτήρα (αισθητικής) των πινακίδων των καταστημάτων κ.ά. Το αρνητικό ωστόσο αποτέλεσμα στη θεσμοθέτησή τους, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του τότε προέδρου του Δ.Σ. Βασίλη Σπυρόπουλου, είχε ως συνέπεια την αλλοίωση του χαρακτήρα του πεζόδρομου και την υποβάθμιση της αισθητικής ενός από τους βασικότερους δημόσιους χώρους της πόλης. Έκτοτε οι «παραχωρήσεις» από τις δημοτικές αρχές ιδιαίτερων «προνομίων» σε παρόδιους κατοίκους (χρήση - στάθμευση - προσέγγιση αυτοκίνητων), μεγιστοποίησαν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα…

Από εκεί και πέρα έλειπαν οι εικαστικές παρεμβάσεις βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος, οι περιοδικές μουσικές, εικαστικές, θεατρικές κ.λπ. εκδηλώσεις, τα εποχιακά «παζάρια» με τοπικά προϊόντα και ό, τι αναβαθμίζει και κάνει ελκυστικό ένα τόπο στους κατοίκους και τους επισκέπτες του. Όλες αυτές οι δράσεις προτείνονταν εδώ και χρόνια στη δημοτική αρχή (προφορικά ή με σχετικές αναρτήσεις κ.λπ.), αλλά και ζητήθηκαν με αίτηση εκατοντάδων δημοτών -την οποία παραθέτω- προκειμένου να συζητηθούν στο δημοτικό συμβούλιο, πράγμα που έγινε έστω και με καθυστέρηση μηνών. Κι εδώ θα πρέπει να επισημανθεί, καθώς έχει ιδιαίτερη σημασία, ότι οι αιτούντες ήταν συνειδητοποιημένοι πολίτες του Πολυγύρου και προέρχονταν από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους. Παρά την παρέλευση όμως ενός μεγάλου χρονικού διαστήματος από τη σχετική συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, η δημοτική αρχή ακόμη δεν έδωσε, ως όφειλε, μια απάντηση για το μέλλον του πεζόδρομου…

Πέρα όμως από τα ζητήματα αισθητικής και τις συνέπειες στην ποιότητα ζωής των δημοτών, δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι για τους πεζούς -ιδιαίτερα για τα παιδιά-, καθώς παρά τις απαγορευτικές πινακίδες της τροχαίας ο κατ’ όνομα «πεζόδρομος» έχει μετατραπεί σ’ ένα χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων και σ’ ένα δρόμο διέλευσης κάθε λογής τροχοφόρων!
Όλα όσα προανέφερα έχουν όπως είναι ευνόητο στη σταδιακή υποβάθμιση του πεζοδρόμου, που σήμερα έφτασε σε απαράδεκτα επίπεδα... Έτσι φτάσαμε στη σημερινή εικόνα του, που σπάνια παρατηρείται σε οικισμούς όλης της επικράτειας. Τα θετικά μηνύματα που εξέπεμπαν οι πεζοδρομήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των ελληνικών πόλεων φαίνεται να μην άγγιξαν τις δημοτικές αρχές μας. Παράλληλα επισημαίνεται η απουσία μιας έστω και στοιχειώδους ενημέρωσης των δημοτών από ειδικούς πάνω σε τέτοια θέματα και η ανάγκη διοργάνωσης ενός εποικοδομητικού δημόσιου διαλόγου στην πόλη, με την κατάθεση επιχειρημάτων (σημ. το γνωστό στις μέρες μας ως debate) ώστε ο κάθε δημότης - ψηφοφόρος να βγάλει τα συμπεράσματά του επί αυτού του θέματος, αλλά και επί όσων άλλων αφορούν στο καλό του τόπου…
Είναι αυτονόητο να περιμένουμε όλοι οι δημότες – κάτοικοι του Πολυγύρου τις απόψεις επί αυτού του ζητήματος, όσων συνδυασμών διεκδικούν στις επερχόμενες εκλογές (26-5-2019) την δημοτική αρχή ή πολύ περισσότερο το τοπικό συμβούλιο, μια και το θέμα αφορά ειδικώς στην πόλη του Πολυγύρου. Ας σταθεί το ζήτημα αυτό μια αφορμή για να ανοίξει και να διεξαχθεί ένας εποικοδομητικός δημόσιος διάλογος, χωρίς υπεκφυγές, κρυψίματα και μισόλογα !
Πολύγυρος 15 Μαΐου 2019
Γιάννης Αικατερινάρης
αρχιτέκτων, π. πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: