«Τον άρχοντα τριών δει μέμνησθαι: Πρώτον ότι ανθρώπων άρχει. Δεύτερον ότι κατά νόμους άρχει. Τρίτον ότι ουκ αεί άρχει»

powered by Agones.gr - livescore

Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016

ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΔΡΟ

Του Ιωάννη Ν. Κέκερη*
1. Το έθιμο του στολισμού του.
Το Χριστουγεννιάτικο Δένδρο μπήκε βαθιά στη ζωή μας την  θρησκευτική και γιορταστική , έγινε ένα με την παράδοσή μας και καθιερώθηκε σαν χαρακτηριστικό και απαραίτητο στοιχείο στον γιορτασμό του 12ήμερου Χριστουγέννων. Με την ζωντάνια του χρώματος, την φυσική του ομορφιά, τη φρεσκάδα, την δροσερή βουνίσια ευωδιά, τα στολίδια και τα δώρα, διαμορφώνει ευχάριστο περιβάλλον, μεταδίδει το γιορταστικό μήνυμα, ομορφαίνει το σπίτι και δίνει χαρά σε όλους. Το αγάπησαν τα...
παιδιά και το ζητούν στο δικό τους σπίτι. Οι γονείς δεν το αρνούνται, γιατί το αγάπησαν κι αυτοί. Μα και οι παππούδες το χαίρονται, δίνοντας στα μάτια τους το παιδικό θέαμα, που ίσως δεν χάρηκαν,  ή δεν χόρτασαν, στα δύσκολα παιδικά τους χρόνια.
Όταν ένα έθιμο μπαίνει μέσα στην ψυχή και στα σπίτια των ανθρώπων, το δεχθεί ο λαός,  το υμνήσει και το τραγουδήσει, το δέσει με την αληθινή και ζωντανή παράδοσή του, τότε είναι ντόπιο το έθιμο αυτό, ανεξάρτητα από τις αιτιάσεις για το αντίθετο.
Είναι λοιπόν (και) δικό μας έθιμο, όπως (και) δικός μας είναι ο Χριστός και όλου του κόσμου
Είναι αξιοπερίεργο το ότι οι αντιρρήσεις για το έθιμο, ως “ξενόφερτο” και ως “απάδον” της Ορθοδόξου  παραδόσεως, φύτρωσαν (ενορχηστρωμένα θα έλεγε κανείς)  μαζί με τις τεχνητές ελατοφυτείες και φουντώνουν καθώς όλο και περισσότεροι κάτοικοι ορεινών περιοχών ασχολούνται με την ελατοκαλλιέργεια.
Με ενέργειες του αειμνήστου Γυμνασιάρχου και θεολόγου καθηγητή Χρίστου Ανδρίτσου και του Γεωπόνου κ. Σωτήρη Νιστερόπουλου, έχω στα χέρια μου  την εργασία του καθηγητή Θεολογίας Κων/νου Καλοκύρη  “ΤΑ ΙΕΡΑ ΔΕΝΔΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΤΑΓΟΜΕΝΟΝ ΔΕΝΔΡΩΝ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ” που δημοσιεύθηκε το πρώτον στην Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης, 18 (1973) και συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο του Κων/νου Καλοκύρη “ΜΕΛΕΤΗΜΑΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ  ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ” έκδοσης του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών, που εδρεύει στην Ι.Μονή Βλατάδων Θεσ/νίκης.
Στην 20σέλιδη αυτή εργασία ο μελετητής παρουσιάζει ιστορικά ντοκουμέντα, ανατρέχει σε συγγράμματα της Πρωτοχριστιανικής και Βυζαντινής εποχής, για να καταλήξει: “Τοιουτοτρόπως, με την νέαν μορφήν, το δένδρον καθίσταται εν νεώτερον ωραιώτατον σύμβολον της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων, μόνον δε η αμάθεια θα εξακολουθεί να το μάχεται ως τάχα ξένον έθιμον!”
Τα σχόλια περιττεύουν.
2.  Συναισθηματικοί – ηθικοί λόγοι.
Από πολλούς ακούγεται το ερώτημα: Δεν είναι κρίμα, ακόμη και έγκλημα (για μερικούς) να κόπτουμε ένα δένδρο για να μας στολίσει 15 μέρες και να το πετάξουμε;
Είναι κοινός τόπος ότι η φύση έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για τη φύση. Τόσο ο Κλασικός Ελληνισμός όσο και η Χριστιανική διδασκαλία διακρίνει τον άνθρωπο από την υπόλοιπη δημιουργία. Για τον Χριστιανό η διάκριση αυτή είναι δεδομένη. Να ληφθεί δε υπόψη ότι οι Χριστιανοί γιορτάζουν Χριστούγεννα. Η σχέση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος, από ηθική άποψη, καθορίζεται στον ειδικό προορισμό και αποστολή, που έδωσε ο Θεός στον άνθρωπο, όταν τον τοποθέτησε στον Παράδεισο“εργάζεσθαι αυτόν και φυλάσσειν” Γένεσις κεφ.Β΄15)
Η ηθική ευθύνη λοιπόν του ανθρώπου συνίσταται στο  να μην γίνεται η εκμετάλλευση (το εργάζεσθαι) των φυσικών πόρων,  σε βάρος της προστασίας (το φυλάσσειν), ούτε η προστασία να αποτρέπει την εργασία, διότι τότε έχουμε θεοποίηση και αγιοποίηση της φύσης, η οποία και ειδωλολατρία είναι και επαναφέρει τον άνθρωπο στον πρωτογονισμό και την εξαθλίωση.
3.  Οικολογία – Περιβάλλον, Δασοπροστασία.
Στη Χώρα μας, καθώς είναι ορεινή σε ποσοστό 70%, υπάρχουν πλήθος ορεινά αγροκτήματα, διάσπαρτα μέσα στα δάση τα οποία λύουν τη συνέχεια του δάσους και διασπούν το φυσικό περιβάλλον.
Με την εγκατάσταση ελατοφυτειών σ΄ αυτά  θεραπεύεται η λύση της συνεχείας του δάσους, συγκρατείται το έδαφος, εμπλουτίζεται με οργανικές ουσίες και μετατρέπεται σε γόνιμο. Δεν αναφερόμαστε σε μια κάποια φύτευση δενδρυλλίων. Μιλάμε για μια εκστρατεία δάσωσης, η οποία δεν σταματά με την εγκατάσταση της φυτείας, αλλά συνεχίζεται. και με την προοπτική της αειφορίας παραμένουν πάντα δασωμένες εκτάσεις με όλα τα ευεργετικά αποτελέσματα για το φυσικό περιβάλλον, όπως  αυτά του δάσους.
Καθώς οι άνθρωποι αυτοί  ζουν μέσα και από το δάσος, το αγαπούν και συνδέουν την κοινωνικοοικονομική τους κατάσταση με αυτό, γίνονται αυτόκλητοι εργάτες αναδάσωσης, και στη συνέχεια άμισθοι δασοφύλακες και πυροφύλακες, γιατί η ανάγκη να προστατεύσουν την περιουσία τους και όχι μόνον, τους καθιστά άγρυπνους φρουρούς του δάσους.
Είναι εφαρμοστές, εδώ και χρόνια, των οδηγιών, που εκδόθηκαν στα πλαίσια των διεθνών συμβάσεων  του Ρίο (1992), του Κιότο  (1996) και της Χάγης (2000), για την διατήρηση και ανόρθωση του φυσικού περιβάλλοντος και την απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακος (CO2), και οι οποίες αναφέρουν επί λέξει:
*              Επιτάχυνση και αύξηση των αναδασώσεων
*              Ενίσχυση του ελέγχου των δασικών πυρκαγιών
*           Προστασία των εδαφών από τη διάβρωση, με παράλληλη αντιμετώπιση της χειμαρρικότητας των δασικών εδαφών και αύξηση των αποθεμάτων ύδατος και
*              Ένταξη όλων των εδαφικών πόρων στην παραγωγική διαδικασία.
Καιρός είναι κάποιος φορέας, ή μάλλον  κάποια οικολογική – περιβαλλοντική  οργάνωση να βραβεύσει αυτές τις δραστηριότητες.
4. Κοινωνικοί – Οικονομικοί λόγοι
  Εκείνο όμως που δεν πρέπει να διαφεύγει κανενός την προσοχή, είναι ότι πίσω από τα φυσικά Δένδρα Χριστουγέννων υπάρχουν αγρότες με τις οικογένειές τους, που περιμένουν ως μοναδικό, η συμπληρωματικό εισόδημα, αυτό που θα εισπράξουν από την πώλησή τους.
Σκαρφαλωμένοι στις απότομες πλαγιές της Ελληνικής υπαίθρου, παρέμειναν στα χωριά τους, παρά τις αντίξοες συνθήκες και την οικονομική δυσπραγία. Διέξοδο στην συμπίεση του εισοδήματός των βρήκαν στην ελατοκαλλιέργεια. Μια απασχόληση επίπονη, που μόνο με την υπομονή και επιμονή για σύμμαχο συνεχίζεται.
Δεν πρόκειται για ετήσια, ούτε για ολιγόχρονη καλλιέργεια, όπως θαρρούν μερικοί που μεγάλωσαν στα τσιμέντα. Τα δενδρύλλια μέχρι να φθάσουν στο σπίτι μας παρέμειναν για δώδεκα τουλάχιστον χρόνια στο χωράφι, όπου μεταφυτεύθηκαν, μετά  από τριετή καλλιέργεια σε φυτώριο.
Με χτυπήματα αλόγιστα από δήθεν οικολογικούς κύκλους και από τάχα “συναισθηματίες φυσιολάτρες” πλήττεται  η ύπαιθρος και η ίδια η χώρα. Πρέπει να προστατευθούν οι οικογένειες αυτές. Διαφορετικά το σταμάτημα  της  αστυφιλίας  και η περίφημη αποκέντρωση θα μείνει στα λόγια.
Είναι αδιανόητο να βάλλεται απροκάλυπτα ένας παραγωγικός αγροτικός κλάδος, και οι συνδικαλιστικές αγροτικές ενώσεις να μην έχουν πάρει θέση.
Έκκληση κάνουν οι ελατοπαραγωγοί προς κάθε κατεύθυνση. Μην γινόμαστε άθελά μας διαφημιστές των εισαγόμενων και των πλαστικών Δ.Χ.
Μη χτυπάμε αγροτικές οικογένειες και μαζί τους την Εθνική Οικονομία. “Ο καπνός βλάπτει σοβαρά την υγεία” προειδοποιεί το Υπουργείο Υγείας, αλλά κανένας δεν διανοήθηκε (και καλά έκαμε) να πλήξει τους καπνοπαραγωγούς. Την ξενόφερτη και άσχετη  με την ορθόδοξη παράδοση γιορτή του “Αγίου Βαλεντίνου” την στηλιτεύουν όλοι και  ιδιαίτερα οι θρησκευόμενοι, αλλά  κανείς δεν συστήνει  τους Έλληνες να μην αγοράζουν λουλούδια, πλήττοντας έτσι τους ανθοκαλλιεργητές και τα ανθοπωλεία και καλά κάνουν.
Βέβαια με τη σημερινή οικονομική κρίση ο κάθε οικογενειάρχης θα προτιμήσει να διαθέσει τα λιγοστά χρήματά του για αγορά τροφίμων ή ρουχισμού.
Το άρθρο αυτό σκοπό έχει να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό για την προέλευση των φυσικών Ελληνικών  Χριστουγεννιάτικων Δένδρων, ώστε όποιος προμηθευτεί να είναι σίγουρος ότι έτσι συνδράμει στη διατήρηση της παράδοσης, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος._
*Ιωάννης Ν. Κέκερης
Δασοπόνος
Μέλος Δ.Σ. Συν/σμού Ελατοπαραγωγών Ταξιάρχη Χαλκιδικής
Αντιπρόσωπος στην Ε.Γ.Σ. Πολυγύρου